Повечето от материалите, от които се състоят корабите, могат да бъдат рециклирани. В една белгийска корабостроителница правилата за безопасност изглежда се спазват и до 98% от материалите от всеки плавателен съд се рециклират. Но това си има цена – повечето европейски компании изпращат големите си кораби за бракуване в Азия, тъй като там е много по-евтино.

„Очевидно е, че корабът е може би 90% скрап, но всички останали материали също се рециклират – дървесина, масла и всички други. Само много малка част от тях се озовават на сметището. Стоманата се сортира отделно – тя е важна суровина за компаниите, които строят нови плавателни съдове”, обяснява пред камерата на „Дойче веле” Петър Винтин, ръководител на отдела за рециклиране на кораби в белгийската корабостроителница „Galloo”.

Винтин разказва, че белгийските власти посещават завода на всеки три месеца, за да се уверят, че се спазват стандартите за безопасност и всички ползват предпазни средства. Но нито един от големите контейнеровози не завършва там – само малки риболовни траулери или военноморски и полицейски лодки.

Дори най-големите корабни компании все още изпращат корабите си за скрап в Азия или Турция, защото е много по-евтино. Европейският съюз разполага със списък на кораборемонтни заводи, одобрени според техните екологични стандарти и безопасност на работниците. Но само около 40 от тях се намират в Европа.

Европейската асоциация на корабособствениците BIMCO твърди, че броят на корабите, предназначени за рециклиране, ще се удвои през следващите осем години и ще достигне 15 000. Надеждата е, че големите плавателни компании ще бъдат готови да намалят маржовете на печалбата си и да пращат повече кораби за скрап в Европа.

Още по темата гледайте във видеото, което е част от поредицата „Европа в 15 минути“ на „Дойче веле“, която се излъчва всяка неделя от 16.00 ч. и във вторник от 12.30 ч. по NOVA NEWS.