Как да се справим със сезонната депресия

Ето няколко съвета за възвръщане на настроението

Снимка: pixabay Снимка: pixabay

Още от началото на есента сме подложени на редица фактори, които могат да ни предразположат към депресивни състояния – липсата на достатъчно светлина, понижаващите се температури, валежите от дъжд и сняг. Всичко това започва още през октомври и продължава до март.

Хората, страдащи от сезонна депресия, изпитват много симптоми на традиционната депресия: раздразнителност, тъга, липса на енергия, повишен апетит, наддаване на тегло.

Ако вие сте потърпевши или ако някой, когото познавате, е засегнат от сезонна депресия, ето няколко съвета за възвръщане на настроението от Edna.bg:

Светлинна терапия

Това е първото нещо, което трябва да добавите към живота си, ако сте склонни да изпадате в депресия, когато времето се промени. Прилагането на светлинната терапия 20-30 минути на ден ще допринесе за намаляване на умората и депресията. Създайте си навик да стоите край лампата си, докато се наслаждавате на кафето си всяка сутрин например.

Можете също така да закупите лампа за събуждане, която симулира зората, за да ви събуди нежно! Всички знаем колко накриво може да тръгне денят, когато отворим очите си под звуците на шумна аларма.

Бъдете активни и се хранете добре

Колкото по-тъмно и студено става, толкова по-трудно е да се поддържат добри навици и здравословно хранене. Второ парче слака тиква и пакета с чипс са много по-примамливи от идеята да сложите ботушите и палтото, за да се разходите.

Излизайте често на разходка, не пренебрегвайте домакинската работа или се запишете на някакъв спорт на закрито. Редовно пийте вода и чайове и не прекалявайте с вредната храна.

Уверете се, че приемате достатъчно витамин D

При липсата на достатъчно слънчева светлина е възможно да се получи дефицит на витамин D в организма. Консумирайте повече храни, богати на него, като яйца, мазна риба, неподсладено мляко, маргарин, неподсладени обогатени растителни напитки и ядки. Можете да приемате и витамин D под формата на хранителни добавки, след консултация със специалист.

Обърнете се към медикаменти, ако е необходимо

Въпреки всичките ви усилия да се преборите със сезонната депресия, може да имате нужда от лекарства, за да се почувствате по-добре. Говорим основно за антидепресанти, които вашият лекар може да ви предпише в зависимост от тежестта на симптомите ви. Слушайте тялото си и уважавайте своите граници.

Четете повече за психотерапията или потърсете специалист

Когнитивно-поведенческата терапия би била ефективна при лечението на сезонна депресия. Ако можете, започнете психотерапия с терапевт, който използва този подход, за да ви помогне да се справите по-добре с излизането от това състояние.

Изключително важно е да обръщаме внимание на сигналите, които тялото постоянно ни дава. Сезонната депресия не се среща рядко, но често се игнорира. Ако в последните месеци се чувствате по-различно, недейте да чакате просто да ви мине.

Прочетете и:

Какво да ядем срещу есенна депресия

Билката, която сваля напрежението и намалява стреса

Ноември е най-депресиращият месец