Роувърът "Пърсивиърънс" на НАСА кацна на планетата само преди 10 месеца, но вече направи изненадващо откритие, съобщават от американското космическо ведомство.

Последното откритие на марсохода предполага, че скалата, върху която се е придвижил след кацането, някога е била образувана от потоци вулканична лава. За учените това откритие е напълно неочаквано, тъй като досега се смяташе, че наслоените скали, които роувърът е заснел, са седиментни.

От анализа на скалните проби, събрани досега, става ясно, че те са взаимодействали с вода многократно, а някои от тях включват органични молекули.

Тези открития биха могли да помогнат на учените да създадат точна времева линия за събитията, които са се случили в кратера Джезеро – мястото на древно езеро.

Години наред учените се колебаят дали скалата в този кратер е седиментна скала, състояща се от слоеве материал, отложен от древна река, или магмена скала, образувана от изстинала лава.

Когато "Пърсивиърънс" използва бормашината на края на роботизираната си ръка, за да изстърже повърхностите на скалите, картината започна да се прояснява. Анализът разкрива големи оливинови кристали, заобиколени от пироксенови кристали, като и двата сочат факта, че скалата е образувана от потоци вулканична лава. Текстурата на скалата показва, че кристалите са расли и са се утаявали в бавно охлаждаща се магма – например гъст поток от лава, езеро от лава или магмена камера.

Сега екипът учени иска да разбере дали скалите, съдържащи оливин, са образувани от охлаждащо се езеро от лава, или са произлезли от подземна камера от лава, която по-късно е била изложена на ерозия.

Досега "Пърсивиърънс" е събрал четири скални проби, които ще бъдат върнати на Земята при бъдещи мисии. На Земята те ще бъдат проучени много подробно и по различни начини. Проби от кратера Джезеро и делтата на реката му могат да разкрият дали някога е съществувал живот на Марс.

Прочетете и:

"Пърсивиърънс" вече изпраща данни от Марс

Каква е температурата на Марс

На Марс са открити органични молекули