Космически апарати на на ОАЕ, Китай и САЩ стигнаха до Червената планета през този месец. На 9 и 10 февруари в орбита навлязоха сондата "Амал" на ОАЕ и китайският космически апарат "Тянвън-1", а на 18 февруари на планетата ще кацне американският роувър "Пърсивиърънс", информират световните медии.

Досега Марс са достигали космически мисии само на САЩ, Европа, СССР и Индия. Към тях вече се присъединяват Китай и Обединените арабски емирства (ОАЕ).

Целта на ОАЕ е да се докажат като космическа  сила, затова техният космически апарат "Амал" ще остане на орбита през следващите две години. Задачата на "Амал" е да направи първата пълна карта на атмосферата на Марс и да открие защо голяма част от нея липсва, а научната програма е разработена в сътрудничество с НАСА.

Космическият апарат е оборудван с камера за цветни снимки, инфрачервен спектрометър за изследване на ледените облаци, водната пара и температурата в долните слоеве на атмосферата на Марс и ултравиолетов спектрометър за изследване на въглеродните, водородни и кислородни молекули в горните слоеве на атмосферата на планетата.

Китайският космически апарат "Тянвън-1" ще изследва планетата от орбита няколко месеца и едва след това от него към повръхността на Марс ще бъде пратен спускаем модул. Ако той кацне успешно, Китай ще стане втората държава след САЩ, която е постигнала това.

Задачата на "Тянвън-1" е да открие следи от древното магнитно поле на Марс и да проучи състава на скалите.

Орбитиращият апарат е снабден с две камери, радар за изследване на подповърхностния слой, минералогичен спектрометър, магнитометър, анализатор на йоните и неутралните частици, анализатор на енергийните частици. Неговата задача е да картографира повърхността на планетата и да събере данни за геоложката ѝ структура.

На роувъра са инсталирани още 6 инструмента, с чиято помощ ще се проучи състава на грунта, ще се търсят признаци за вода под повърхността и ще се събират атмосферни данни.

Роувърът "Пърсивиърънс", част от космическата мисия на САЩ "Марс 2020" ще търси признаци за древен живот, като събере проби от повърхността на Марс. Роувърът ще направи оценка доколко обитаема може да е била планетата в миналото и ще  демонстрира технология за бъдещо изследване от роботи и хора.

"Пърсивиърънс" е оборудван със седем инструмента и миниатюрен хеликоптер, за който са планирани няколко полета за тестване на технологията.

Трите космически мисии имат и една обща цел: да определят геоложките зони, откъдето да бъдат взети и върнати на Земята проби при следващи експедиции.

Още по темата:

Втора космическа сонда навлезе в орбитата на Марс

Роувърът "Кюриосити" отбеляза своеобразен юбилей

Три страни изпращат мисии до Марс през юли