Учени откриха решение на проблема със замърсяването на околната среда с пластмаса – това е ензим, който може да разгражда пластмаси до мономери в рамките на 24 часа, предават световните медии.

Едва 10% от пластмасовите отпадъци в света се рециклират, като най-популярният метод е изгарянето им, което обаче насища въздуха с токсични вещества.

Изследователи от Тексаския университет в САЩ обаче са открили решение на този проблем. Специалистите са проучили свойствата на полиетилентерефталата – материал, който се използва за прозводството на пластмасови опаковки и бутилки, текстилни изделия и различни контейнтери за храна.

При изследването си учените са създали мутация на ензима ПЕТаза, която може бързо да разгражда пластмасите, направени с полимер полиетилен терефталат, наричан още PET (така се обозначава и на опаковките).

Този процес отнема до около 24 часа до пълното разграждане на пластмасата до мономери, а в природата това може да продължи стотици години.

Според изследователите PET съставлява близо 12% от всички отпадъци в света. Те вече са подали заявка за патентоване на технологията и смятат, че това ще бъде ефективно решение за справяне с проблема със замърсяването.

Прочетете и:

Българското Черноморие – едно от най-замърсените с микропластмаса

Забраниха пластмасовите торбички в Северна Македония

Чували ли сте за екосъобразен секс